Pages

Labels

Thursday 3 January 2013

Saftig fruktbrød

Jeg grublet litt på om jeg skulle ha en mer interessant overskrift, men i dag kaller jeg en spade for en spade. Man koser seg vanligvis med god mat og drikke i jula, ofte med det påskudd at desember måned er slik en mørk, kald tid at man trenger en stor, lang feiring med alt tilbehør for å komme seg gjennom den. Nå er det en gang slik at desember egentlig er en brytningsfase mellom høst og vinter, i hvert fall her i Vestfold, og at januar/februar er de skikkelige vintermånedene hvor mange gjerne bare skulle ha ligget i dvale... Så hvorfor gå på sparebluss når jula er over og hverdagens slit begynner? Litt ekstra kos er nødvendig nå, synes jeg, og det trenger ikke være så fryktelig usunt heller - hva med et saftig, halvgrovt og næringsrikt fruktbrød med brunost og/eller syltetøy? Minner litt om en grov versjon av julekake blandet med litt av vørterbrødets fylde, og er en stor brødfavoritt her i huset :) Ulempen er at del 1 av deigen skal stå minst 6 timer, men den som venter på noe godt... :v

Del 1: ta 300g tørket frukt, f.eks. dadler, fiken, svisker, aprikos, osv, gjerne en salig blanding (jeg brukte 50 g rosiner (det har jeg alltid med) 50g tranebær, 100g aprikos og 100g sviske denne gangen), del store biter i små biter (rosinstørrelse) og putt i en passe stor bolle, tilsett 1dl frø (lin, sesam, solsikke e.l.), 100g knust rug (eller grovmalt rug).

Hell over 4 dl kaldt vann, rør om. La stå minst 6 timer; jeg pleier å la det stå over natten.

Del 2: Finn frem en god bakebolle, ha i 3 dl fint rugmel, hell på 3 dl kokende vann å skålde mel gjør at man får saftigere brød!

Hell fruktblandingen i bakebollen med det skåldede melet og rør om - når blandingen er fingervarm (37 grader) - det kan hende du må avkjøle noen minutter - tilsetter du en pakke fersk gjær og blander det godt i.

Så tilsetter du 1 ts salt og mesteparten av 10-12dl hvetemel. Elt godt (du kan brukte maskin, jeg brukte husbond-krefter), og når du har en fast, men litt klissete deig, strør du på mel og lar den heve under et klede i 45min.
Deretter elter du deigen godt på melet bord, former til to brød, og legger i smurte 1.5-liters former. Hev under klede i 30min.

Stek brødene ved 200 grader nederst i ovnen i ca. 45 min. Avkjøl på rist.

Mmm, saftig og godt...

Vinterlatskap hindret meg i å rotere dette bildet i picasa - men det ser ikke så galt ut med en skive ferskt fruktbrød med smør og brunost, gjør det?


God torsdagskveld :)

No comments:

Post a Comment