Pages

Labels

Tuesday 4 December 2012


Enkle sjokoladekjeks

En enkel tittel til et enkelt bakverk, men et veldig godt et, som jeg og mine søsken (og min mann) forbinder veldig med jul. Her i huset blir det ikke syv slag (for de ville aldri blitt spist opp, og jeg baker jo mye annet uansett), men to ting må vi ha: pepperkaker og mammas sjokoladekjeks. Sistnevnte  tenkte jeg at jeg skulle dele med dere :)

Sjokoladekjeks:

105g hvitt sukker
105g brunt sukker
130g margarin
1 egg
1ts vaniljesukker (gjerne ekte/hjemmelaget)
2ts bakepulver 
170g hvetemel
1 og 1/2 pl. kokesjokolade (kvalitet og kakaoprosent velger du etter smak; jeg brukte vanlig, billig kokesjokolade - enkelt og greit)

Bland alt untatt sjokoladen (du kan godt røre smør og sukker først, så egg, så alt det tørre, men jeg slenger like godt alt i på en gang ;))

Kakedeig :3
Hakk sjokoladen, rør raskt inn i deigen

Trill små kuler og legg med litt avstand på brett med bakepapir, stek midt i ovnen på 180 grader i 10min.

Kjøl litt ned på plata (de er myke med en gang), og ta dem så over på rist

Godt med en stor kopp krydret te
De holder seg i hvert fall tre måneder i kakeboks - lenger enn det har vi ikke fått anledning til å oppbevare dem; de er vanligvis borte i løpet av et par uker... 

Ha en flott tirsdag :)

No comments:

Post a Comment