Pages

Labels

Thursday 15 November 2012

Eventyr på silke

Av og til dukker det opp gamle prosjekter (som oftest når jeg leter etter noe helt annet), og her om dagen fant jeg et silkemaleri brettet sammen i en kurv. Det bragte meg tilbake til første året på videregående, når jeg for første gang fikk prøve dette mediet - vi fikk en oppgave med silkemaling, og jeg malte en føniks som lenge hang i gangen til mamma og pappa :) Jeg er fortsatt fascinert over hvor flotte effekter man kan lage på silke, og hvor lett det er å få vakre, skinnende farger. Linjer er en annen sak, men med en stødig hånd kan man få til mye. Det er en del år siden jeg har silkemalt (med unntak av uroene jeg har laget til barna). Kanskje jeg må ta det opp igjen snart :)

 


Et litt søtt og barnevennlig motiv; jeg synes å huske at jeg hadde en ikke så gammel jente i tankene når jeg malte, men jeg var vel ikke fornøyd nok med bildet til å gi det bort.

Skyer/himmel er en favoritt; måten malingen sprer seg på silke passer godt for slike motiver. Litt salt, og man får en fin effekt.

Landskap med fjell, trær, eng, vann... Man vet aldri helt hvordan fargene vil blande seg på forhånd, og det er vel omtrent umulig å lage to helt like silkemalerier - i hvert fall med silke spent opp på ramme, slik jeg har gjort.

  

 Ha en flott kveld!

No comments:

Post a Comment