Pages

Labels

Sunday 4 November 2012

Mat i mørket

I helga har vi blant annet hatt besøk av lillesøster og hennes forlovede. Vi koser oss alltid i deres selskap, og jeg liker å servere god mat og drikke når de endelig får tid til å ta en tur fra Notodden. Butternut squash soup, som jeg først fikk oppskrift på av svogern min, er veldig god mat en senhøstkveld. Selvsagt må man ha en saftig dessert også :)


Butternut squash blir vel oftest kalt flaskegresskar på norsk, og her hvor jeg bor finner man dem ofte på Rosalindas, en butikk med mye eksotiske og interessante varer man ikke får over alt. Til suppa steker man først 2-3 gulrot, 2 rødløk, 4-5 fedd hvitløk og fersk chili etter smak (alt hakket) i gryta med litt god olje, så tilsetter man 1-1,5 liter god hønse- eller grønnsaksbuljong og et par kilo renset og kubet flaskegresskar, småkoker 30min - 1 time, tilsetter urter, pepper og salt etter smak (gjerne litt revet parmesan), moser med potetmoser eller likvidiserer med stavmikser, og vips! Gooood suppe :v

Saftig, luftig urtebrød og god vin til er supert :)

Pasjonsfruktmousse i sjokoladeskåler (laget med vannballonger) og sjokoladesnirkler

Til ære for lillesøster, som er glad i pasjonsfrukt :3

Riktig god allehelgenskveld!

3 comments:

  1. Ja dette var veldig koselig! Jeg kjøpte et ekstra gresskar før vi dro hjem i går! (og ja, så det store "plastikkgresskaret", hehe). Så nå har det lille blitt transformert til gresskarpai, som var godt, men ikke såå godt som jeg hadde håpet. Det store blir nok til middager i nærmeste fremtid (vet du hvor lenge de holder i kjøleskapet?).

    ReplyDelete
  2. Vi var så heldige å få servert desserten din - en fryd for både øye og munn! du er utrolig flink:-)

    ReplyDelete
  3. Nina: helt enig, det var veldig koselig - gleder meg til hyttetur :D synd pumpkin pie ikke levde helt opp til forventningene, men da har du prøvd det i hvert fall. Gresskarene holder ganske lenge, men du kan jo kjenne på stilken - hvis den begynner å bli myk, er det nok på tide å bruke den...
    Oddveig: tusen hjertelig takk! Jeg blir helt rar av komplimenter, men de gjør godt for selvtilliten :)

    ReplyDelete