Pages

Labels

Saturday 20 October 2012

Bursdag!

Jeg tror ikke jeg kan beskrive akkurat hvor glad jeg er i å arrangere barnebursdager - jeg har bare seks under beltet så langt, men det blir morsommere for hver gang. Emmas havbursdag er vel overstått, men stua er fremdeles oversvømt i maneter og ballonger, og vil nok være det en stund til :3 frem til jul, kanskje..?


Blå "havduk" (metervare fra Jysk), med pyntebånd (vet ikke hva det egentlig heter..?) fra den lokale hobbybutikken, roser fra Rema, lysholdere med steiner og vann og selvfølgelig Goldfish-snakcs.

Se så sunne vi er, som har fruktfat og greier :p

Potetbrødfisk, som har gjort sin ent i bloggen tidligere, her i en hel stim. De gikk unna!

Sunne, myke sjøstjernerundstykker

Blekksprutkake, forenklet med cupcakearmer! Det slo an :)

De som fant opp gele-i-fruktskall, fortjener en fin premie

Hjemmelagde kjeks med smørkrem og marsipan-perle, sett på melis-øyne og små sukkerperler, og voila!

Barna har også vært flinke! Papptallerken-maneter med silkebånd-tråder og bevegelige øyne - ser de ikke ut som vesner med karakter, kanskje?

...

Jeg har tatt litt av denne gangen... Akvarium med tre fisk i presang (til både minstemann og eldstemann), de er døpt EmmaSara, Klara og Svampebob...
...og mini-hoppeslott, med (tilfeldigvis) et utseende som minner meg om anemoner og andre fargerike, slimete havkreaturer o.O  

God lørdagskveld!

7 comments:

  1. flotte greier!

    (men psst, plantene må ut av pottene, ellers har de en lei tendens til å knele før eller siden. joda, er en grisejobb å få vekk steinulla... men det er verdt jobben :) )

    ReplyDelete
  2. Oi, bra tips, takk :) Det sa de ingenting om på dyrebutikken. Typisk...

    ReplyDelete
  3. seff ikke. de skal selge de. om de gir riktig info om fisk og vannverdier er helt opp til dems egen samvittighet og kunnskap om fisk. vedder på de ikke sa du måtte la filteret gå i 4 uker før du hadde fisk i heller...
    men om filteret ikke er ferdig innkjørt må du nok regne med masse vannbytter etter ca uker etter oppstart og 2 uker framover.. da er vannet på det giftigste og få fisk takler såpass med nitritt.
    om du vil kan jeg stikke innom en dag med litt filterguffe fra et av mine kar.

    ReplyDelete
  4. 4 uker??? Til meg sa de 1 uke o.O Og de sa at det var pga bakterieflora, ikke nitritt-innhold. har i nitridac etter anvisning da, men det holder kanskje ikke..?Hm...

    ReplyDelete
  5. bakteriene er det du vil ha i filteret men det tar tid før bakteriefloraen får tatt seg opp til å håndtere avfallet.
    bæsj, mat og planter omdannes først til ammoniakk, så til nitritt, så til nitrat som plantene bruker som *mat*. men ammoniakk og nitritt er dødelig for fisk.. 50% vannbytter hver dag er det eneste som hjelper om man først har fått nitritt fram til filteret har bygd seg opp. men pass på det ikke blir for stor temperatursvinginger. samt at bøtta er til akvariebruk only, den minste såperest kan drepe fisk det og. skakke væra lett :p
    jeg tror jeg har et nitritt-test liggende, bruker sjeldent sånn lenger... når akvariene først er oppe og går er som regel det meste lett. er oppstarten som er krevende, mer enn dyrebutikkene sier det er..

    ReplyDelete
  6. Kanskje de i dyrebutikken håper fisken & plantene dine dør så du må kjøpe nye D: Jeg hadde i hvertfall klagd på den informasjonen de ga deg!

    Så utrolig flink du har vært med bursdagsforberedelser! Tipper Emma og Sara setter pris på det og kommer til å se stolt tilbake på bildene når de blir eldre :v Syns den geleappelsinen var en god idé, og de sjøstjernerundtstykkene var jo kjempeflotte! Og utrolig søt blekksprut :D Digger fargen!

    Nina

    ReplyDelete
  7. Susanne: takk for info, du er en skikkelig akvarie-guru :) skal se det an litt og bytte vann ofte (men ikke for mye av gangen, selvsagt). Og redde plantene. :)

    Nina: takk for saftige komplimenter! Og kjempekoselig at du er følger av bloggen :D :v

    ReplyDelete