Pages

Labels

Wednesday 10 October 2012

Josa Spjut...

En formiddag satt Emma på 1 1/2 år i sofaen, trøtt og sulten, og var utrøstelig - for hun pekte og pekte på tv'en, og fortsatte å be om, med bevende stemme, "josa spjut!" Det virket som århundrer passerte mens jeg desperat forsøkte å forstå hva hun mente, inntil jeg plutselig innså at hun dagen før hadde sett en Virre Nøff-episode med en rosa blekksprut. "Rosa blekksprut..?" prøvde jeg forsiktig. Det lille ansiktet hennes lyste opp. "Josa spjut!" samtykket hun. Og så måtte jeg spille av scenen med den bekkspruten (som vi heeeeldigvis hadde på opptak) om og om igjen til hun hadde spist nok lunsj til at jeg kunne bytte til noe annet uten hysterisk hulking som resultat. Etter dette innså jeg at jeg måtte lage ikke én, men to (storesøster må også ha) josa spjuter :)


Man må så klart ha munn hvor man kan putte en smokk, en "tommel", honningkorn (har blitt prøvd ut, ja), osv.


Disse ble laget i lys bomullsstretch som jeg farget rosa, skumgummi (hodet) og vatt (armene). Treperler til øyne. Jeg brukte ikke mønster, men tok det på sparket. Passet på å lage dem litt "tegna", mest mulig lik blekkspruten i Virre nøff.


2 comments: