Pages

Labels

Tuesday 9 October 2012

Klippe, klippe, sy og sy (vips så blir den fin og ny?)

Når jeg gikk på ungdomsskolen, begynte jeg å låne mammas symaskin. Jeg syntes moten som var moderne for oss tenåringer på den tiden var grusomt kjedelig, og forsøkte meg på noen egenkomponerte design. Med variert hell... Uansett, så er søm og sømdesign noe jeg alltid seiler tilbake til med jevne mellomrom - for tiden blir det mye kostymer til barna, men jeg har flere uferdige prosjekter liggende (og desto flere ideer samlet i en litt støvete del av hodet). Her er noen av søm-prosjektene jeg har husket å ta bilder av de siste årene - det er jo ikke lenge til jul (det er det for så vidt aldri i min verden), og da er sysakene noe av de som kommer mest i bruk :)

 

 

Meg og min håndtovede ullhette, med strikket merinoull-dekor, laget ved Høgskolen i Vestfold :)



En gammel cordfløyelsbukse, litt lin-rester, en lapp med blomsterstoff og silkeskråbånd = grytekluter!




Jeg er nok uforholdsmessig opptatt av merkelige vesner, og av og til får det utsalg i mine kreative arbeider... Som over, hvor jeg har sydd to filtvesner, en silkemalt drage, tovet en liten eventyrhest med filtenål, og sydd tea-cozy til lillesøster :3



Emmas fat-cat 

Saras dukke


 En gang i tiden silkemalte og sydde jeg dette bildet til min kjære <3




 Jeg hadde en del tid til overs da jeg var høygravid med mitt første barn - så da laget jeg en gave til henne; en uro laget av silkesommerfugler som jeg malte, klippet ut og sydde fast med gullsytråd til gullståltråd som "skjelett". Så dekket jeg en trering i grønt silkebånd, og hang sommerfuglene opp med perler - og malte et silkemaleri til :)




En gang i tiden hadde jeg dilla på å sy putetrekk... Her er to silkemaleri-motiv med bomullsbakgrunn, og ett med ull på silke og perlebroderi (delfiner)


 Eksamen i søm ved Høgskolen i Vestfold - eventyrkjole, selvfølgelig...


Jentene mine i snøkjoler jeg sydde i fjor - i år syr jeg "havkjoler" til minstens 2-årsdag :) Jeg har tusjet litt over eldstemanns fjes i paint; det er jo ikke sikkert de vil ha fjesene sine på mammas blogg, selv om mamma kan være fristet til å vise dem frem ;) 

Beklager et litt rotete innlegg, jeg jobber med å forstå settingene til bloggen min ;) Håper dette var et inspirerende lite utvalg :) God natt!

No comments:

Post a Comment